PersberichtTIPS

Persbericht TIP 1

Maak het relevant voor uw doelgroep

Veel persberichten zijn algemeen van aard. Zo algemeen dat ze eigenlijk overal in kunnen. Vlees noch vis. Neem de tijd en bedenk heel goed voor wie het bericht bestemd is. Hebt u een product of dienst voor meerdere doelgroepen - bijvoorbeeld lunchrooms en hotels - schrijf dan twee persberichten. Het loont de moeite. Ons redactieadres is: redactie@uitgeverijps.nl.

Persbericht TIP 2

Maak een goede foto

Op fotografie wordt vaak bespaard. En dat is jammer want uw product verdient een goede eerste indruk. Kwalitatief goede foto’s worden ook eerder gepubliceerd. Stel u bij het maken van de foto de vraag: wat wilt u laten zien?

Persbericht TIP 3

Copyrights

U mag niet zomaar foto’s van het internet ‘plukken’. Dat is strafbaar. Op foto’s rusten copyright. Het werk van fotografen is beschermd. U kunt van copyrights- en auteursorganisaties naheffingen krijgen. En zij staan in hun recht. Die boete kan honderden euro’s en meer per foto bedragen. Uitgevers vragen vaker om een vrijwaringsverklaring. Komt er een boete dan wordt die op u verhaald.

Persbericht TIP 4

Uw impact is groter dan uw product

Persberichten hebben betrekking op uw bedrijf, personalia, speciale gebeurtenissen et cetera. Zorg dat u goed op de foto staat. Denk vooraf na over hoe u wilt overkomen. Zit uw haar goed? Stropdas recht? Zijn alle knoopjes dicht, schoenen gepoetst? Kijk in de camera en houdt uw hoofd recht, dit komt zelfverzekerd over. Artikelen met een goede foto waarop mensen staan worden beter gelezen.

Persbericht TIP 5

Vergoeding

Redacties ontvangen een overvloed aan persberichten. In het selecteren en verwerken daarvan zit tijd en energie. Daarom vragen (vak)bladen en websites terecht een kleine vergoeding. Voor u is het daarom belangrijk om goed te segmenteren. Dan komt uw boodschap wel bij het juiste medium terecht.

Persbericht TIP 6

Documenten

Wij ontvangen opgemaakte persberichten in pdf- of wordbestanden. De foto’s zijn dan in het bericht opgenomen. Zonde van uw tijd en vreselijk onhandig voor de redactie. Opgemaakte persberichten betekent onnodig knip & plakwerk. Bovendien verliezen foto’s vaak aan kwaliteit. Het beste is de tekst in een wordbestand of in de mail, en de foto’s separaat eventueel via Wetransfer.

Persbericht TIP 7

Doe het zelf

Veel persberichten worden opgesteld en verstuurd door PR bureaus. Waarom? Er is niemand die uw product en dienst zo goed kent als… u. U weet het beste welke doelgroep relevant is. Schiet niet met hagel. Bel eens met de voor u relevante redactie. De redacteuren kennen hun lezers, interessegebieden en weten beter dan een buitenstaander hoe je de lezer aanspreekt. Zij kunnen u helpen bij het opstellen en publiceren van teksten. Dat is effectiever en vaak goedkoper.