HM Academy: cursus e-mailmarketing

Datum: 26 maart 2018
Locatie: Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Tarief: € 295,- voor vroegboekers, € 395,- normaal tarief (na 23 februari)

Opzet programma

9:00-9:30         Welkom met koffie

9:30-10:45       Inhoud deel 1:

  • E-mail, wat is de rol in marketing?
  • Stappenplan naar succesvolle e-mailings
  • Onderzoek toont aan dat …

10:45-11:00     Break

11:00-12:30     Inhoud deel 2

  • Wet- en regelgeving
  • Schrijven van e-mail
  • De teksten en afbeeldingen: hoe te gebruiken

12:30 – 13:15 Lunch

 

13:15 – 14:30 Aan de slag 1

  • De e-mailingprocessen
  • Feedback op eigen mailings

14:30-14:45 Break

14:45 – 16:30 Aan de slag 2

  • Feedback op eigen mailings
  • Verzamelen verbetersuggesties
  • Hoe zet je een e-mailplan op?
  • Evaluatie

Waarom dit programma?

E-mailmarketing is een uitstekend instrument om via de juiste campagnes uw gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en terug te laten komen.. Gedurende de training E-mailmarketing gaat u actief aan de slag met het verbeteren van de eigen e-mailnieuwsbrieven. U leert de belangrijkste do’s en don’ts aan de hand van prikkelende voorbeelden van u en uw collega’s!
Uiteraard ontdekt u de belangrijkste juridische randvoorwaarden, hoe u goed converterende e-mails opbouwt en hoe u effectieve onderwerpregels schrijft. Daarnaast leert u wat het belang is van profielopbouw en hoe u de inschrijvingen stimuleert.
Succesvolle e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe u als hotelier hierin succesvol kunt zijn, leert u in deze training.  

Wat levert het hoteliers op?

  • U kunt e-mailmarketing efficiënt en effectief inzetten
  • U verbetert uw e-mailcampagnes
  • Dat leidt tot een voller hotel, zonder commissie!
  • Welke hotelier wil dat nu niet?

Nog meer concreet resultaat?

Dat kan! Maak uzelf kwetsbaar door vooraf u eigen e-mail nieuwsbrieven en campagnes aan te leveren. Dan krijgt u daar feedback op, waarmee u direct start met verbeteren.

Wie helpt daar dan bij?

Kortom; wie is uw trainer? Hielko van der Molen is een marketeer in hart en nieren. Hij put voor deze training uit meer dan 20 jaar ervaring als online manager bij banken, verzekeraars, in de retail en voor hoteliers bekend als e-commerce manager bij Fletcher Hotel groep. Aangevuld met de 10 jaar ervaring als docent, deelt hij met u zijn visie en kennis op het gebied van van online marketing.

Aanmelding

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan via het inschrijfformulier in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Korting voor snelle beslissers

Het tarief is € 395,-. Maar wanneer u zich vóór 24 februari aanstaande inschrijft ontvangt u een vroegboekkorting! U betaalt dan slechts € 295,-!  Wees er snel bij want Vol is vol!*

*Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

*In verband met de persoonlijke aandacht voor cursisten is er slechts ruimte voor 12 deelnemers. Schrijf u snel in, want vol is vol!

    Naam event:HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
  
* 
Voornaam:
* 
Achternaam:
* 
Emailadres:
* 
Bedrijfsnaam:
* 
Functie:
    Telefoonnummer:
* 
Factuurgegevens:
  

Interview Hielko van der Molen:
Tips voor een goede e-mailcampagne

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen betreft die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis

Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst niet van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kan je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing via bovenstaand inschrijfformulier.